Blog o tworzeniu stron internetowych Rodzaje Stron Internetowych

Blog author

2make.pl

Identyfikacje Wizualne

Rodzaje Stron Internetowych

W dużym skrócie strona internetowa (strona www) jest opublikowanym na serwerze dokumentem HTML. Strony internetowe służą do publikowania wszelakich treści w Internecie. Obecnie standardem stało się, aby każda firma posiadała swoją stronę internetową.

Kiedyś standardem było, żeby każda osoba prowadząca działalność gospodarczą posiadała przy sobie wizytówkę. W obecnych czasach priorytetem jest, aby na wizytówce zaistniał adres do strony przedstawiającej działalność firmy. Można przyjąć, że jeśli firma nie istnieje w Internecie, to tak jakby nie istniała w ogóle. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: większość osób szukających określonych usług w swoim mieście najpierw zaczyna od przeszukania Internetu.

Jakie wyróżniamy rodzaje stron internetowych

Tak naprawdę ciężko jest jednoznacznie wyróżnić rodzaje stron www, ponieważ podział może być różnorodny. Mimo wszystko postaram się przedstawić najbardziej naturalne rozróżnienie stron internetowych.

– Prosta strona (wizytówka firmowa)

Jest to najprostszy typ strony internetowej. Przedstawia zazwyczaj najważniejsze informacje o firmie, takie jak opis działalności, galerię zdjęć, mapę dojazdu czy informacje kontaktowe. Przeważnie taki rodzaj strony jest statyczny, tzn. właściciel nie jest w stanie edytować treści na stronie bez umiejętności programowania. Kiedy zaistnieje taka potrzeba to musi kontaktować się ze swoim specjalistą lub firmą, która opiekuje się daną stroną.

Jako, że jest to najprostszy i najszybszy w wykonaniu typ strony, cena nie powinna być mocno wygórowana – za unikatowy design + profesjonalne wykonanie cena będzie wahać się od 1000zł do 1500zł. Mówimy oczywiście o sytuacji gdzie stronę wykonuje profesjonalista, który odpowiednio stronę zoptymalizuje, przygotuję pod pozycjonowanie, różne rodzaje urządzeń itp.

Jeśli widzisz oferty stron za ok. 400 – 600zł to powinna zapalić Ci się czerwona lampka. Lepiej dołożyć i mieć stronę wysokiej jakości – w końcu ta strona będzie Cię promować w internecie i ukazywać pośrednio Twoją firmę i jej jakość. Na tym nie ma co oszczędzać, przecież strona ma za zadanie przyciągać klientów, prawda? 😉

– Strona wizytówka z systemem CMS

Jest to podobna strona do opisanej powyżej, jednak różni się tym, że właściciel może nią zarządzać poprzez system CMS, bez umiejętności jakiegokolwiek programowania.

Czym jest system CMS (ang. Content Management System)? Jest to system do zarządzania wszelką treścią na stronie. Dzięki temu będziesz mógł sam łatwo edytować zdjęcia, zmieniać opisy, dane kontaktowe itp.

Ze względu na większą ilość pracy do wykonania przez programistę, wzrasta czas oczekiwania na stronę oraz jej cena. Czas wykonania takiej strony może wynosić ok. 4 tygodnie. Należy pamiętać, że cena zależy od wielu czynników (m.in od funkcjonalności strony), jednak możemy przyjąć, że cena będzie wahać się od 2000 do 4000zł.

Ważną rolę tutaj odgrywa UX (ang. User Experience) oraz UI (ang. User Interface), czyli dwa powiązane ze sobą pojęcia, które odpowiadają m.in za to żeby użytkownik obsługujący dany system CMS intuicyjnie i łatwo mógł wykonywać określone zadania. Ogólnie rozchodzi się o to, żeby panel administracyjny był łatwy i przyjemny w obsłudze. O odpowiednim zabezpieczeniu panelu admina chyba nie muszę wspominać 😉

– Strona jako Blog

Jest to strona z wyżej opisanym systemem CMS. Poprzez panel administracyjny użytkownik może łatwo publikować nowe artykuły czy zdjęcia. Często tworzy się stronę firmową wraz z blogiem, dzięki czemu firma może przyciągać do siebie klientów poprzez ciekawe artykuły z określonej branży. Artykuły np. mogą być czysto informacyjne lub pełnić rolę poradników.

– Sklep internetowy

Rozbudowana strona internetowa na której użytkownik może sprzedawać określone towary i usługi. Strona charakteryzuje się m.in możliwością przyjmowania płatności (np. kartą). Całość oczywiście obsługiwana jest przez specjalny system CMS.

Warto tutaj zaznaczyć, że ważne jest stworzenie odpowiedniej architektury sklepu oraz zadbanie o odpowiednią optymalizację. Ze względu, że sklepy internetowe są zazwyczaj dużo bardziej rozbudowane od przeciętnych stron www, optymalizacja odgrywa tutaj kluczową rolę.

– Serwis, portal internetowy

Najbardziej rozbudowany typ strony. W sumie można taki rodzaj nazwać aplikacją internetową. Może to być np. serwis ogłoszeniowy lub portal społecznościowy. W zależności od funkcjonalności prace nad taką aplikacją mogą trwać miesiącami, jednak może się okazać, że klient potrzebuje prosty serwis z możliwością rejestracji i kilkoma innymi funkcjami – wtedy czas wykonania jest dużo krótszy i cena również jest przystępna.

 


 

Mam nadzieję, że artykuł chociaż trochę rozjaśnia jakie istnieją rodzaje stron internetowych. Warto pamiętać, że zawsze najważniejszym aspektem jest jej jakość wykonania. Często popełnianym błędem jest zbytnie oszczędzanie na stronie, co skutkuje później koniecznymi poprawkami (często u innej firmy). Jak powszechnie wiadomo poprawki są najdroższe, a czasami wręcz nieopłacalne. Wtedy pozostaje tylko stworzyć dany projekt od nowa, co w rezultacie daje finałowe koszty dużo większe aniżeli zlecenie projektu już na samym początku odpowiedniej firmie.

Autor artykułu

Developer, Autor artykułu

Damian Pawłowski Full Stack Developer

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polubiłeś nas?

Bądź z nami w kontakcie!